Tuesday 9 October 2012

BANTUAN KECEMASAN PERNAFASAN CPR

terima kasih kepada pengunjung blog paramedic yang sudi mnegunjungi blog ini.
di sini terdapat sedikit informasi yang berguna.
harap informasi ini dapat di applikasikan dalam diri saudara saudari cikebom cikebom..

BANTUAN KECEMASAN CPR
LANGKAH-LANGKAH MELAKUKAN CPR


  1. 1
    pastikan pesakit pada tempat yang selamat. Pastikan anda tidak meletakkan diri anda dalam cara bahaya semasa melakukan CPR kepada seseorang yang tidak sedarkan diri. Adakah terdapat api? Apakah orang yang berbaring atas jalan? Melakukan apa yang perlu untuk menggerakkan diri sendiri dan orang lain untuk keselamatan.


    • Jika terdapat apa-apa yang boleh membahayakan anda atau mangsa, lihat jika ada sesuatu yang anda boleh lakukan untuk mengatasi. Buka tetingkap, matikan dapur, atau memadamkan api jika boleh.
    • Walau bagaimanapun, jika terdapat apa-apa yang boleh anda lakukan untuk mengatasi bahaya, alihkan mangsa. Cara terbaik untuk memindahkan mangsa adalah dengan meletakkan selimut atau kot dibawah belakang mereka dan mengheret ia.
  2. 2
    Menilai kesedaran mangsa. Perlahan-lahan ketuk bahu beliau dan bertanya "Adakah anda OK?" dalam suara yang kuat, jelas. Jika dia bertindak balas, CPR tidak diperlukan. jika  Sebaliknya, pertolongan cemas dan mengambil langkah-langkah untuk mencegah atau merawat kejutan diperlukan, dan menilai sama ada anda perlu menghubungi perkhidmatan kecemasan.


    • Jika mangsa tidak bertindak balas, teruskan dengan langkah-langkah berikut.
  3. 3
    minta bantuan. minta tolong pada orang ramai yang berada di kawasan itu. jika tiada sesiapa di situ sila buat panggilan kecemasan.


    • buat panggilan 999
    • berikan lokasi anda. dan beritahu yang anda akan melakukan CPR. jika anda seorang diri buat panggilan dan terus lakukan CPR. jika ada yang bersama anda suruh beliau tetap dalam talian dan anda lakukan CPR
  4. 4
    jangan periksa tekanan nadi jika anda bukan seorang pegawai perubatan terlatih. ini kerana anda akan membuang banyak masa yang penting untuk melakukan CPR


  5. 5
    periksa pernafasan. Letakkan telinga anda rapat ke hidung dan mulut mangsa, dan mendengar  pernafasan. Jika mangsa batuk atau bernafas seperti biasa, CPR tidak diperlukan.


  6. 6
    baringkan pesakit di permukaan yang rata bagi mengelakan pesakit cedera


  7. 7
    letakkan tumit tapak tangan pada dada mangsa diantara dua puting.


  8. 8
    Letakkan tangan kedua di atas tangan pertama dan cengkam tangan pertama


  9. 9
    kedudukan badan anda perlu tegak selari dengan tangan anda

  10. 10
    Lakukan 30 tekanan pada dada. Tekan ke bawah dengan kedua-dua belah tangan secara langsung di atas dada untuk melakukan pemampatan, yang membantu denyutan jantung. Tekanan dada adalah lebih kritikal untuk membetulkan ritma jantung yang tidak normal (fibrilasi ventrikular atau tachycardia ventrikular pulseless).

    • anda harus menekan kebawah dalam ukuran 2 inchi (5cm)
    • lakukan pemampatan dalam satu rentak agak cepatBeberapa agensimencadangkan melakukan pemampatan bagi rentak korus "Stayin'Yang Hidup," disko 1970s satu memukul, atau di secara kasar 103 denyutan setiap minit.
  11. 11
    Kurangkan berhenti dalam mampatan dada yang berlaku apabila menukar orang atau bersedia untuk kejutan. Cuba untuk menghadkan gangguan kurang daripada 10 saat. 


  12. 12
    Pastikan saluran udara terbuka. Letakkan tangan anda pada dahi mangsa dan dua jari pada dagu mangsa dan sengetkan kepala kembali untuk membuka saluran udara.


    • Jika anda mengesyaki kecederaan leher, tarik rahang ke hadapan bukannya mengangkat dagu. Jika teras rahang gagal untuk membuka saluran udara, condongkan  kepala berhati-hati dan mengangkat dagu.
    • Jika tidak ada tanda-tanda mangsa hidup, buang halangan pernafasan (jika ada) melalui mulut mangsa.
  13. 13
    Beri dua pernafasan menyelamat (pilihan). Persatuan Jantung Amerika tidak lagi menganggap nafas menyelamat perlu bagi CPR, tekanan dada adalah lebih penting. Anda boleh memberi mereka jika anda memilih untuk melakukannya.


    • kekalkan saluran udara terbuka, letakkan jari yang berada di dahi dan picit hidung mangsa. Buat dengan mulut anda ke mulut mangsa dan bernafas keluar selama kira-kira satu 2. Pastikan anda bernafas perlahan-lahan, kerana ini akan memastikan udara pergi dalam paru-paru dan bukan perut.
  14. 14
    Ulangi kitaran 30 tekanan dada. Jika anda juga melakukan nafas menyelamat, melakukan kitaran 30 tekanan dada dan 2 nafas menyelamat.


    • Anda perlu lakukan CPR selama 2 minit (5 kitaran tekanan untuk nafas) sebelum memeriksa tanda-tanda mangsa sedar.
  15. 15
    Teruskan CPR sehingga seseorang mengambil alih untuk anda, kakitangan kecemasan tiba, anda terlalu letih untuk meneruskan, AED disediakan untuk kegunaan serta-merta, atau tanda-tanda mangsa hidup.


  16. 16
    Gunakan AED (automated external defibrillator). Jika AED tersedia di kawasan terdekat, gunakan ia secepat mungkin untuk memulakan denyutan jantung mangsa.


    • Pastikan terdapat tiada lopak atau air dalam kawasan terdekat.
    • Hidupkan AED. Ia harus mempunyai suara meminta yang memberitahu anda apa yang perlu dilakukan.
    • Dedahkan dada mangsa sepenuhnya. Keluarkan apa-apa rantai logam atau coli berdawai.
    • periksa sebarang tindikan badan, atau bukti bahawa mangsa mempunyai perentak jantung atau kardioverter defibrilator implantable (perlu ditunjukkan oleh gelang perubatan).
    • Pastikan dada adalah benar-benar kering. Perhatikan bahawa jika seseorang itu mempunyai banyak bulu dada, anda mungkin perlu untuk mencukur. Sesetengah kit AED datang dengan pisau cukur untuk tujuan ini.
    • Lekatkan pad melekit dengan elektrod ke dada mangsa. Ikut arahan pada AED untuk penempatan. Pindah pad sekurang-kurangnya 1 inci (2.5 cm) dari mana-mana tindikan logam atau peranti yang diimplan.
    • pastikan tiada orang yang menyentuh mangsa.
    • Tekan menganalisis pada mesin AED. Jika kejutan diperlukan, mesin akan memberitahu anda.
    • Jika anda melakukan kejutan, pastikan tiada siapa yang menyentuh mangsa.
    • Buang pad elektrod dan meneruskan CPR selama 5 kitaran lain sebelum menggunakan AED lagi.

No comments:

Post a Comment