Tuesday 16 October 2012

kemalangan jalan raya

Terima kasih kepada saudara saudari cikebom cikebom yang sudi melawat blog ini..semoga anda semua sihat selalu. satu lagi info yang admin nk kongsi same ini berkaitan dengan situasi jika anda berada di tempat berlakunya kemalangan.

JIKA ANDA BERHADAPAN DENGAN KEMALANGAN DI JALAN RAYA.

pastinya jika anda mempunyai keberanian untuk turun dari kereta untuk menghulurkan bantuan anda amat la sgt di hargai.
jika anda tidak boleh melihat kemalangan harusla anda meneruskan perjalanan anda..kerana ini akan membuat traffic jams atau melayunya dipanggil kesesakan lalu lintas..
Anda perlu meminta bantuan dengan menghubungi 999

1. hentikankan kenderaan anda di tepi jalan dan tidak menghalang trafik semestinya    menghindar dari bahaya dan memberi ruang pada pasukan ambulans yang akan tiba.

2. jika mangsa sedar dan boleh bergerak, bantu mangsa keluar dari kenderaan dan tempatkan mangsa di tempat yang selamat.

AMARAN
jangan berikan mangsa air, kerana mangsa yang mengalami kemalangan akan berada dalam keadaan yang sangat gemuruh jika diberikan air di takuti akan berlaku aspiration.
3. jika mangsa dalam keadaan tersepit di dalam kereta. jangan keluarkan mangsa kerana boleh mendatangkan kecederaan yang lebih serius jika tersalah tarik. anda hanya boleh berikan ruang semaksima yang mungkin untuk mangsa dapat cukup oksigen. alihkan apa-apa halangan yang membuat mangsa sukar bernafas.

4. sekiranya mangsa tidak bernafas berikan bantuan pernafasan CPR.jika anda tidak mempunyai kemahiran untuk melakukan CPR minta bantuan sesiapa yang tahu.



No comments:

Post a Comment